Jtro ontwierp en begeleidde in een workshop voor 25 (adjunct-)directeuren van een scholengemeenschap in het middelbaar onderwijs. De workshop zorgde voor antwoorden (en inspiratie) op drie vragen:
– Hoe maak je samen een gedragen team- of organisatieplan?
– Hoe ‘trek je dit plan van papier af’ (en dicht je het gat tussen plan en realiteit)?
– Hoe monitor je de uitvoering van plannen?
Complexiteit was dat plannen onderling geschakeld zijn. Het betrof namelijk een schoolgemeenschap met een centrale directie, vier locaties, ieder met circa vijf teams. Hoe knoop je deze planningsniveaus aan elkaar?
In het kader van ‘een mens leert door zijn ervaring’ werkten vier workshopteams aan een ‘verrassend plan’. Dit plan moest niet alleen onder hoge druk op papier worden gezet, maar ook gepresenteerd, uitgevoerd (onder het oog van tientallen verbaasd kijkende leerlingen) en geëvalueerd.
De workshop werd door 75% van de deelnemers als inspirerend ervaren. Voor een kwart had het nog praktischer gekund, ondanks 38 persoonlijke acties.