Zoek geen externe coach
Denk niet te snel dat externe coaching het middel is voor jouw ontwikkelvraag. Waarom niet?
Ik merk dat de functioneringsgesprekkentijd, inclusief of exclusief POP, volop loopt. Bij Jtro staat de telefoon nog net niet roodgloeiend, maar de aanvragen voor persoonlijke coaching vullen de mailbox. Het lijkt wel of steeds meer managers en ook medewerkers persoonlijke coaching zien als ‘de’ remedie voor alle ontwikkelvragen. Vaak met als argument: ‘Ik (de manager) ben gecoacht en heb daar veel aan gehad dus jij (medewerker) moet ook gecoacht worden … .’
Ik wil daar een stokje (of steentje, ook goed) voor steken. Sorry, collega-coaches maar bij de meeste ontwikkelvragen (en gaan die niet vaak over persoonlijke effectiviteit en impact) zie ik meer heil in de combinatie van training en coaching, interne coaching welteverstaan.
Dus:
- trainen in groepsverband. (Let op: geen dagje cursus, maar een meerdaagse training, doen dus!)
- coachen door een senior manager in de organisatie (bij voorkeur niet je eigen manager)
Wat verder helpt qua impact is om aan het begin en aan het einde van het ontwikkeltraject een driegesprek te voeren tussen de coachee, de interne coach en de trainer:
- vooraf: doelbepaling, mede aan de hand van een 360-graden scan;
- achteraf: evaluatie, oogst en borging in de lopende/volgende functioneringscyclus.
Vandaar, zoek geen externe coach, maar in plaats daarvan een externe trainer en een interne coach. De investering in tijd (trainingsdagen) en geld is misschien iets hoger maar de impact kwadrateert.
Interesse? Mail naar info@jtro.nl 😉